ZŠ a Gymnázium Thomase Manna

Předmětem ověřovací studie je revitalizace areálu a navýšení kapacity ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna (ze stávajících 310 na 670 studentů). Na poměrně malém pozemku se v současnosti (kromě historické budovy s přístavbou audiovizuálního centra) nachází několik dožilých budov. Nevhodné umístění těchto staveb neumožňuje plně využít areálu školy, chybí některé důležité funkce (odborné učebny, tělocvična apod.) a kapacitu školy není možné ve stávajícím stavu navýšit.

Pro návrh rozšíření školy je zásadní poloha areálu na terénní hraně nad zástavbou starého Střížkova. Areál školy s dominantní historickou budovou se nachází na rozhraní historické blokové zástavby a solitérních bytových domů. Navržená přístavba sjednocuje původní roztříštěnost a dotváří urbanistický blok areálu školy ohraničený uliční čárou a terénní hranou. Tímto uspořádáním vzniká pobytový školní dvůr, který lze v případě potřeby uzavřít, a veřejný předprostor školy pro shromažďování studentů, krátkodobé zastavení aut před vyučováním apod. Školní dvůr s centrálním stromem je koncipován jako pobytový s hlavním vstupem do školy. Široké vyrovnávací schodiště může sloužit jako hlediště při různých akcí školy, jeviště / oponu pak tvoří fasáda historické budovy.

Hlavní třípodlažní část přístavby je navržena jako harmonická protiváha k historické budově školy, kterou doplňuje hmotově i materiálově. Dalšími důležitými faktory ovlivňujícími návrh jsou regulace vlivu hluku z ulice podél východní hranice pozemku, důraz na původní hmotu historické budovy školy a orientace většiny učeben do osluněného klidného pobytového dvora, kde je možné pořádat společenské akce školy.

tým:
akce byla realizována za působení našeho jednatele v MÓD architekti
projektové fáze:
studie (2022), dokumentace pro územní rozhodnutí (2023)